terug naar alle blogberichten

Welk type energieconsument ben jij?

27/04/2024

De energiemarkt blijft complex en ondoorzichtig. Je wordt vrijwel dagelijks geconfronteerd met honderden energietarieven van tientallen energieleveranciers. Gas en elektriciteit, piek en dal, vast of variabel, injectie … Een ondoordringbaar kluwen. Hoe kies je er in die chaos het juiste energiecontract uit? Dat begint bij zelfkennis, het begin van alle wijsheid.

 

Bijna 80% van de Belgische gezinnen verandert nooit van energieleverancier, hoewel je na de energiecrisis weet dat dit een forse besparing kan opleveren. De energieprijzen zijn intussen sterk gedaald, maar zitten nog altijd een heel eind boven de energieprijzen van vóór de energiecrisis. Maar waarom veranderen we dan niet van energieleverancier of energiecontract? Wat houdt ons tegen? Het heeft allemaal te maken met hoe we naar energie kijken. Uit analyses blijkt dat er drie verschillende soorten consumenten bestaan wanneer het op energie aankomt.

 

1.     De prijsbewuste, punctuele consument

 

Je volgt de markt en je energiecontract nauwgezet op. De einddatum van jouw contract staat met rood in je agenda aangeduid en je volgt scherp de prijsevoluties op korte en lange termijn. Ook de promoties van de leveranciers ontgaan je niet. Bovendien heb je er geen probleem mee enkele keren per jaar van leverancier te wisselen. Je belangrijkste hulptool is de energieprijsvergelijker van de VREG en je pluist maandelijks alle deals uit. Je probeert de energietarieven van de energieleveranciers te ontcijferen, maar keer op keer geef je op en ga je voor de goedkoopste. Tegen beter weten in.

Voordeel is dat je energiecontracten de markt volgen, wat je zeker hier en daar een besparing kan opleveren. Al is dat zeker niet altijd gegarandeerd.

Nadeel is uiteraard dat je over de kennis moet beschikken en dat dit zeer veel tijd vraagt. Bovendien fluctueert de energiemarkt continu. Het is sterk mogelijk dat de dag nadat je je nieuwe contract hebt afgesloten er al een goedkoper contract op de markt is.

 2.     De impulsieve consument

 

Je verandert sporadisch van energieleverancier op basis van wat er op je pad komt. Verschillende zaken kunnen je daartoe aanzetten: een onverwacht hoge eindafrekening, een bepaalde promotieaanbieding, de installatie van zonnepanelen, een verhuis, een verkoper die je op straat aanspreekt of onverwacht aanbelt … Te veel om op te noemen. Opvallend is dat de keuze om van energieleverancier te veranderen eerder sporadisch gebeurt, zo’n 1 à 2 keer per 10 jaar, en dat de beslissing vooral genomen wordt vanuit emotie, en niet uit ratio.

Dit is eerder een reactieve, passieve manier om met je energiecontract om te gaan en is zeker niet aan te raden.

De energieleverancier verleidt nietsvermoedende consumenten op verschillende manieren: reclame, deur aan deurverkoop, shop-in-shop aanbiedingen.

Voordeel is dat je weinig hoeft te doen behalve een contract te tekenen, de grote valkuil is dat het hier vaak om relatief dure contracten gaat. Als je dit niet kritisch opvolgt, dan betaal je verschillende jaren veel te veel voor je energie. Niet in je belang dus.

3.     De passieve consument

 

Geen paniek: de kans is zeer groot dat je, net als 80% van de Belgische gezinnen, tot deze groep behoort. Je verandert nooit van energieleverancier en je energiecontract wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd door je energieleverancier. Je bent je ervan bewust dat je geld kan besparen door je energiecontract onder de loep te laten nemen maar je hebt noch de tijd, noch de kennis, noch de interesse om het zelf te doen.

Dus blijf je bij je energieleverancier, jaar na jaar. En betaal je intussen veel meer voor je energie dan wanneer je je contract afgesloten hebt. Dat is erg jammer.

Het voordeel is dat je hier weinig tijd in steekt, en dat je je ook niet bewust bent van de maandelijkse besparingen op je energiefactuur. Dat is dan meteen ook het grote nadeel.

 

Gaele is dé oplossing, dan ben je voor altijd zeker

Welk type energieconsument je ook bent, een onafhankelijke energiemakelaar als Gaele kan je helpen om tijd, zorgen en geld te besparen. Via hun eenvoudig, online platform registreer je je in slechts twee minuten. Je ontvangt onmiddellijk een zeer scherp energietarief waarmee je onmiddellijk kan besparen op je energiefactuur. Vanaf dan beheert Gaele ook je energiecontract. Zo wordt je energiecontract jaar na jaar geoptimaliseerd, zodat je altijd zeker bent van het juiste energietarief. Hun service is bovendien volledig gratis.

De algemene conclusie is duidelijk: zelfkennis is de sleutel! Wil je niet meer wakker liggen van je energie, dan kies je best voor Gaele. Dan ben je voor altijd zeker van het juiste energietarief. Als het een hele poos geleden is dat je nog eens je energiecontract hebt bekeken, of je wil er geen tijd meer aan verspillen, dan is Gaele een bijzonder interessante oplossing.

 Registreer je vandaag nog!

Gaele - Iedereen de  juiste energiedeal

Ontdek Gaele

Contact

Kortrijksesteenweg 387

8530 Harelbeke

+32 (0)2 899 04 68

info@gaele.be

Gaele - Iedereen de  juiste energiedeal

Je energiemakelaar voor
KMO, industrie en overheid

Gaele - Iedereen de  juiste energiedeal

Duurzame energieoplossingen

Gaele - Iedereen de  juiste energiedeal

Ultrasnel elektrisch laden