Algemene voorwaarden
Artikel 1. Toepassingsgebied
1.1 Onderhavige algemene voorwaarden zijn, met uitsluiting van enige andere, van toepassing op de relatie tussen de klant en de BV CLEVER SOLUTIONS (met zetel te 8530 Harelbeke, Kortrijksesteenweg 387, BTW BE0679.518.256, RPR Gent, afdeling Kortrijk, info@earth.be, tel. 056/980 510) of de BV EARTH FINANCE (met zetel te 8530 Harelbeke, Kortrijksesteenweg 387, BTW BE0732.754.133, RPR Gent, afdeling Kortrijk, info@earth.be, tel. 056/980 510). Deze voorwaarden maken integraal deel uit van elke overeenkomst (PV installatie, laadpalen, thuisbatterijen, …) en gelden voor alle offerten, opdrachten en leveringen. Door zijn bestelling erkent de klant kennis te hebben genomen van de inhoud van deze voorwaarden en deze integraal te aanvaarden.
Artikel 2. Offerten en bestellingen
2.1 Alle aanbiedingen van Clever Solutions (op de website, in nieuwsbrieven, folders en andere publicitaire aankondigingen) zijn informatief en vrijblijvend. Clever Solutions kan niet aan aanbiedingen worden gehouden indien de klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de aanbieding een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Offerten en de hierin opgegeven prijzen zijn steeds onder voorbehoud van voldoende voorraad.
2.2 Het aantal benodigde materialen wordt in de offerte opgenomen op basis van een eerste (automatische) inschatting vertrekkende van de parameters die door de klant worden opgegeven, indien naderhand zou blijken dat meer of minder materiaal nodig is, zal dit verrekend worden volgens effectief gebruik. Elke offerte is onder voorbehoud van een navolgend technisch ontwerp dat pas kan uitgevoerd worden na technisch plaatsbezoek door een erkend installateur, waaraan de klant naar best vermogen zal meewerken en op eerste verzoek waarheidsgetrouwe inlichtingen zal verstrekken. De finale dimensionering van de PV-installatie en de omvormer kan bijgevolg afwijken van de offerte. Indien Clever Solutions en/of de door haar aangestelde installateur tijdens of na het technisch plaatsbezoek tot de constatatie komt dat het systeem niet kan worden geïnstalleerd door enige technische reden (overmacht), kan Clever Solutions de overeenkomst kosteloos verbreken.
2.3 Offerten zijn geldig voor een periode van vijftien (15) kalenderdagen, te rekenen vanaf de datum van opmaak. Na deze termijn dienen zij herbevestigd te worden om geldig te blijven.
Artikel 3. Overeenkomst
3.1 De overeenkomst komt tot stand, binnen de opgegeven geldigheidsduur van de offerte, op de dag waarop de overeenkomst getekend wordt door de klant én onder opschortende voorwaarde van schriftelijke aanvaarding door Clever Solutions en van voldoende kredietwaardigheid van de klant, ten aanzien van wie Clever Solutions gebeurlijk het stellen van bijkomende zekerheden kan vragen. Overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht, Boek VI, artikel 47 beschikt de consument over een termijn van veertien (14) kalenderdagen om de overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen te herroepen. Overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht, Boek VI, artikel 67 beschikt de consument over een termijn van veertien (14) kalenderdagen om de buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen.
3.2 De overeenkomst komt tot stand onder opschortende voorwaarde in het voordeel van Clever Solutions dat het dak en de bestaande elektrische installatie geschikt zijn om de PV-installatie te voltooien, aan te sluiten en AREI gekeurd te krijgen. Clever Solutions zal een inschatting maken van de situatie door onder meer een technisch plaatsbezoek uit te voeren. Indien op enig ogenblik blijkt dat de installatie niet kan worden gemonteerd, onvoldoende opbrengsten kan genereren (bijv. slagschaduw of schoorstenen) of indien daarover redelijkerwijs twijfel kan bestaan bij Clever Solutions, kan Clever Solutions zich op deze opschortende voorwaarde beroepen en komt kosteloos een einde aan de overeenkomst. De klant is ervoor verantwoordelijk Clever Solutions of een door haar aangestelde derde voldoende toegang kan krijgen tot het gebouw en dak om een survey uit te voeren, de installatie uit te voeren, de installatie te onderhouden, monitoren, herstellen en na het einde van de overeenkomst in voorkomend geval te demonteren. In onder meer volgende gevallen (niet limitatief omschreven) zal geen installatie gebeuren: (a) de installatie past niet op de woning; (b) op daken van woonboten, garages, dakkapellen, tuinhuisjes, …; (c) het is niet veilig om zonnepanelen te monteren of door montage zal de veiligheid van het gebouw of dak nadelig worden beïnvloed of het is onverantwoord om het systeem aan te sluiten op de elektrische installatie; (d) het systeem kan alleen worden gemonteerd op het gebouw tegen onredelijk hoge kosten. Desgevallend kan een opgave van deze buitengewone kosten worden gedaan, waarna de klant zou kunnen beslissen deze zelf te voldoen om de installatie alsnog te laten plaatsvinden; (e) de opbrengst wordt verwacht niet optimaal te zijn;
3.3 Indien uit het plaatsbezoek zou blijken dat geen nuttige leidingen aanwezig zijn waarop de installatie zou kunnen worden aangesloten, zal de montage van elektriciteitskabels in opbouw worden uitgevoerd. In voorkomend geval zal in overleg met de klant worden gezocht naar de meest wenselijke oplossing en dit zowel vanuit esthetisch als kostenoogpunt.
3.4 Indien de klant al dan niet tezamen met mede-eigenaren niet de volledige en onbezwaarde eigendom heeft van het gebouw, kan de aanvraag worden geweigerd. Indien Clever Solutions hieromtrent verzoekt, is de klant ertoe gehouden het nodige bewijs van eigendomsrecht voor te leggen. Indien er meerdere eigenaars van het gebouw zijn, wordt de overeenkomst met alle eigenaars aangegaan en is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor al hetgeen aan Clever Solutions verschuldigd is.
3.5 Bij opdrachten waarbij administratieve vergunningen te pas komen, draagt Clever Solutions geen enkele verantwoordelijkheid. Eventuele schade en boetes hieromtrent opgelopen, vallen geheel ten laste van de klant. De klant zal Clever Solutions ter zake integraal vrijwaren.
3.6 De klant erkent op de hoogte te zijn dat voor de elektrische aansluiting van de installatie het gebouw (tijdelijk) zonder elektriciteit moet worden gezet. De klant erkent voorts op de hoogte te zijn dat elke fotovoltaïsche installatie ter keuring moet worden voorgelegd aan een erkend keuringsorganisme alvorens de zonnepanelen mogen worden aangesloten op het elektriciteitsnet en/of ingeschakeld. Deze keuring gebeurt conform het Algemeen Reglement op Elektrische Installatie (A.R.E.I.). Indien de klant de fotovoltaïsche installatie zelf in bedrijf neemt en/of inschakelt alvorens deze werd goedgekeurd door een erkend keuringsorganisme, draagt de klant hiervoor de volledige verantwoordelijkheid en het risico. Clever Solutions begeleidt de klant vrijblijvend bij de aanmelding van de PV-installatie bij de netbeheerder binnen de dertig (30) kalenderdagen na AREI-keuring, zonder daar de eindverantwoordelijkheid van de klant over te nemen. De klant is gehouden om zijn brandverzekering te informeren over het nieuwe fotovoltaïsche systeem. De installatie van een fotovoltaïsch systeem kan leiden tot een wijziging in de risicobeoordeling door de verzekeraar. Daarom is het noodzakelijk dat de klant de verzekeringsmaatschappij tijdig en schriftelijk informeert over de uitbreiding van het verzekerde object.
3.7 De klant waarborgt Clever Solutions de geschiktheid van zijn dakconstructie en draagstructuur, de afwezigheid van asbest (in geval van twijfel zal de klant op zijn kosten een labotest laten uitvoeren), alsmede waarborgt de klant dat zijn elektrische installatie voldoet aan de actuele wettelijke eisen. Clever Solutions behoudt zich het recht voor om de overeenkomt kosteloos te verbreken, indien één en ander niet geschikt/conform zou blijken te zijn. Clever Solutions is niet verantwoordelijk voor het huidige algemeen elektriciteitsbord, bekabeling of aarding. Indien de installatie hiervoor afgekeurd zou worden, valt de herkeuring ten laste van de klant. De klant erkent op de hoogte te zijn dat aanpassingen aan de elektrische installatie onderhevig zijn aan een keuring door een erkend keuringsorganisme. De verantwoordelijkheid hiervoor rust bij de klant.
3.8 Het is uitdrukkelijk de bedoeling van alle partijen dat het geheel van de installatie te allen tijde in eigendom blijft toebehoren aan Clever Solutions. Ingeval er sprake zou zijn van natrekking of wanneer de installatie op enige wijze bestanddeel van de woning zou worden, behoudt Clever Solutions zich het recht voor om de overeenkomst op te zeggen.
3.9 Indien een rechterlijke instantie onherroepelijk zou hebben bepaald dat, ondanks de bedoeling van partijen bij het aangaan van de overeenkomst, de installatie op welke grond dan ook eigendom van de klant zou geworden zijn, dan zal de klant kosteloos meewerken aan een aanpassing van de rechtsverhouding op zodanige wijze dat partijen in een toestand worden gebracht die het dichtst aansluit bij hun oorspronkelijke bedoeling. Zo zal de klant alles in het werk stellen om de eigendom terug te laten keren naar Clever Solutions, minstens zal de klant ertoe gehouden zijn Clever Solutions te compenseren voor de verrijking en gevolgen van de onbedoelde eigendomsoverdracht. De klant erkent dat bovenstaande bepaling redelijk is, nu Clever Solutions de kosten voor aanschaf en installatie voor haar rekening heeft genomen en zij dit uitsluitend heeft gedaan vanuit de overtuiging dat zij de eigendom van de installatie zou behouden. Indien de wil van de klant gericht zou zijn op het verwerven van eigendom van de installatie, dan had de klant eenzelfde installatie bij Clever Solutions kunnen aankopen.
Artikel 4. Levering/plaatsing
4.1 Leveringstermijnen worden enkel indicatief opgegeven en zijn niet bindend. Onder geen beding kan vertraging in de oplevering leiden tot enig recht op schadevergoeding in hoofde van de klant, noch tot een recht om de overeenkomst te ontbinden. De leveringstermijnen zijn in elk geval geschorst in geval van wanbetaling, overmacht, weerverlet of technische bezwaren eigen aan het gebouw van klant zelf (bijv. noodzakelijke doorboringen uit te voeren door de klant binnen het gebouw voor voltooiing van de verbindingen tussen de zonnepanelen, omvormer en de elektrische installatie). Alleszins kan een vordering daaromtrent door de klant slechts ingesteld worden na schriftelijke ingebrekestelling van Clever Solutions, waarbij vervolgens aan Clever Solutions een redelijke termijn wordt toegekend voor de voltooiing van de verbintenissen.
4.2 De klant waarborgt Clever Solutions en de door haar gekozen aannemer tijdens de normale werkuren een kosteloze, vlotte en vrije toegang tot de werf. Er kan niet worden gegarandeerd dat de installatie (AC en DC) op één en dezelfde dag zal worden voltooid. De eventuele ongemakken voor de klant die de installatiewerkzaamheden met zich brengen, kunnen onder geen beding op Clever Solutions worden verhaald. De klant voorziet indien nodig voldoende parkeerplaats en verkeerssignalisatie. Indien geen of onvoldoende toegang wordt verleend, wordt de kost van de nutteloze verplaatsing en/of lange wachttijd ten laste van de klant gelegd. Ondanks het feit dat de installatie zorgvuldig zal worden geplaatst, is het altijd mogelijk dat één of meerdere dakpannen breken tijdens de werkzaamheden. De klant dient er zorg voor te dragen te beschikken over voldoende dakpannen ter vervanging.
4.3 De levering en het vervoer, ongeacht de vorm waarin dit gebeurt, vindt steeds plaats op kosten van de klant. Behoudens andersluidend schriftelijk beding, gaat het risico van de goederen dadelijk over op de klant bij levering. Het product wordt geïnstalleerd tegen de tarieven vermeld in de offerte door een erkende en gekwalificeerde aannemer die door Clever Solutions wordt aangesteld. Elk bijkomend werk, of elke latere wijziging, door de aannemer uitgevoerd, zal tegen het geldend tarief aan de klant worden gefactureerd, vermeerderd met eventuele verplaatsingskosten. Het gebruik van optimizers/tigo’s is niet inbegrepen in de prijs, tenzij uitdrukkelijk anders gespecificeerd. De installatie vindt plaats in hetzelfde gebouw als de elektrische hoofdkast. Als de installatie in een ander gebouw wordt uitgevoerd, kunnen er extra kosten ontstaan door de noodzaak van extra bekabeling en/of sub circuits. Eventuele hoogtewerker, netverzwaringskosten, graafwerken, fundering/sokkel of doorboringen van gewelven zijn niet inbegrepen in de prijs, tenzij uitdrukkelijk anders gespecificeerd.
4.4 De klant is gehouden tot betaling van de prijs zodra de plaatsing is gebeurd conform aan de offerte, zelfs indien door omstandigheden, vreemd aan Clever Solutions, de installatie niet onmiddellijk in gebruik zouden kunnen worden genomen. Het einde van de werken stemt overeen met de plaatsing en aansluiting van de zonnepanelen en omvormer en niet pas na keuring, behoudens expliciet anders voorzien. De installatie geldt eveneens als geleverd, indien slechts kleine afrondende werkzaamheden resteren (waaronder bijvoorbeeld het aansluiting op het wifi netwerk van de klant, het installeren van applicaties en herstellen van eventuele schade). De omvormer online plaatsen vereist de aanwezigheid van een voldoende sterk signaal en wordt onmiddellijk uitgevoerd bij de plaatsing en aansluiting van de omvormer. Bijkomende interventies dienaangaande (bijvoorbeeld doch niet limitatief bij onvoldoende stabiel netwerk of verandering van de wifi) zijn tegen betaling.
4.5 Clever Solutions behoudt zich het recht voor om gelijkwaardige modules te leveren indien de aangeboden PV modules (tijdelijk) niet beschikbaar zijn. De prijs van de nieuwe modules wordt dan verhoudingsgewijs aangepast aan het nieuwe vermogen. Clever Solutions kan tevens onderdelen van de installatie (omvormer, batterij, …) van een ander dan het in de offerte opgegeven merk en/of model leveren, mits dit andere merk of model minstens gelijkwaardige prestaties en garanties biedt. Het merk en/of model is immers geen essentieel of wezenlijk element van de overeenkomst.
4.6 Clever Solutions kan niet aansprakelijk worden gehouden voor enige schade of verlies aan inkomsten die de klant zou lijden ten gevolge van (i) een wijziging van het minimumbedrag per groenestroomcertificaat, (ii) afschaffing van het systeem van groenestroomcertifcaten, gerelateerde belastingvoordelen of andere fiscale gunstmaatregelen of (iii) enige andere overheidsmaatregel. Alle informatie en documenten die Clever Solutions in dat verband aan de klant meedeelt, is louter ter informatieve titel en bindt Clever Solutions op generlei wijze. De aan de klant meegedeelde te verwachten jaarlijkse opbrengst is louter informatief en bindt Clever Solutions niet. De klant kan Clever Solutions, behoudens andersluidende bepalingen in de overeenkomst, niet aansprakelijk houden voor enige schade of verlies aan inkomsten ten gevolge van afwijkende resultaten op deze vooropgestelde te verwachten jaarlijkse opbrengst.
4.7 Gevallen van overmacht of verandering van omstandigheden (hardship), en meer in het algemeen, alle omstandigheden die de uitvoering van de opdracht of installatie door Clever Solutions en de door haar aangestelde aannemer verhinderen, herleiden of vertragen of nog, die een buitensporige verzwaring veroorzaken van de nakoming van de door Clever Solutions aangegane verbintenissen, ontheffen Clever Solutions van iedere aansprakelijkheid en stellen haar in de mogelijkheid om, naargelang het geval, hetzij haar verbintenissen in te korten, hetzij de overeenkomst te verbreken of de uitvoering ervan op te schorten, zonder dat zij tot enige schadevergoeding verplicht is. Dit in afwijking van de in het artikel 5.74 van het Burgerlijk Wetboek voorziene procedure.
Artikel 5. Klachten en verantwoordelijkheid
5.1 De geleverde goederen dienen bij ontvangst door de klant te worden nagekeken. Klachten betreffende conformiteit of zichtbare gebreken aan de geleverde goederen kunnen niet worden aanvaard wanneer zij niet schriftelijk per e-mail of per aangetekend schrijven toekomen bij Clever Solutions binnen de acht (8) kalenderdagen na levering. Eventuele klachten kunnen niet als voorwendsel worden aangewend om betaling van facturen op te schorten of te vertragen.
5.2 Een klant die klachten heeft over de dienstverlening van Clever Solutions kan zich richten tot de klantendienst van Clever Solutions (Kortrijksesteenweg 387 – 8530 Harelbeke, telefoon 056 98 05 10 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 uur tot 17:00 uur), mail info@earth.be. Indien de consument niet tevreden is over de oplossing of het antwoord van Clever Solutions, kan de klant zich richten tot de Consumentenombudsdienst (consumentenombudsdienst.be, Koning Albert II-laan 8 Bus 1 – 1000 Brussel, telefoon 02 702 52 00, mail contact@consumentenombudsdienst.be) met het oog op een buitengerechtelijke beslechting van het geschil.
Artikel 6. Storingen, onderhoud en garanties
6.1 Voor vragen of problemen die zich voordoen met betrekking tot de producten of diensten, kan de klant zich wenden tot de helpdesk (info@earth.be) of op het nummer 056 980 510. De klant kan geen aanspraak maken op enige schorsing of vernietiging van de overeenkomst, vermindering van de prijs of schorsing van betaling ervan, noch op enige schadevergoeding in geval van geheel of gedeeltelijk genotsverlies van het product of storing van de dienst, om eender welke reden, fout van derden of overmacht inbegrepen. Clever Solutions garandeert steeds dat de dienstverlening door haar wordt bejegend als goede huisvader. Bij eventuele niet-beschikbaarheid van de dienst worden de nodige inspanningen geleverd om deze zo snel mogelijk opnieuw beschikbaar te kunnen stellen. Er is geen gegarandeerde reactietijd op storingen. Over het algemeen wordt ernaar gestreefd te reageren binnen 48 uur. Alle herstellingen met inbegrip van de eventuele verplaatsingskosten en materialen, alsmede onderhoudswerken zijn ten laste van de klant, behoudens indien deze onder de wettelijke garantie van twee (2) jaar vanaf de levering vallen en behoudens andersluidende bijzondere voorwaarden in de overeenkomst.
6.2 De klant erkent op de hoogte te zijn dat de productgarantie vaak afhankelijk is van het tijdig registreren (online op het daarvoor voorziene portaal van de producent) van het product aan de hand van het serienummer dat op het toestel terug te vinden is. De eventuele garantie m.b.t. de geleverde producten is in ieder geval beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen. De fabrieksgarantie is afhankelijk van het merk en het type van de zonnepanelen, omvormer en/of batterij. Deze garantie blijft beperkt tot het herstellen of het leveren van een soortgelijke installatie, tenzij anders is vermeld in de overeenkomst. De kosten voor het vervangen van de installatie vallen niet onder de productgarantie. Clever Solutions wijst de klant erop dat afhankelijk van het product, specifieke garantievoorwaarden, plaatsingsvoorwaarden en productvoorwaarden zullen gelden, dewelke op hun beurt integraal deel uitmaken van de overeenkomst. Clever Solutions is niet aansprakelijk voor kleine wijzigingen inzake constructie, maten, kleur en design door de fabrikant aangebracht, tenzij uit de overeenkomst uitdrukkelijk zou blijken dat de constructie, de maten, de kleur of het design voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken. Garanties strekken zich niet uit tot defecten veroorzaakt door externe factoren, zoals maar niet beperkt tot onzorgvuldig gebruik, brand, kortsluiting, waterschade, gebreken aan de meterkast, blikseminslag, vandalisme, diefstal, schade door dieren en/of mensen, extreme weersomstandigheden en contact met chemische substanties.
6.3 De klant als consument geniet het voordeel van de wettelijke garantie conform artikelen 1649 bis en volgende van het (oud) Burgerlijk Wetboek. Elk gebrek aan overeenstemming, waarvan in bovenvermelde artikelen sprake, moet binnen een termijn van twee (2) maanden, na kennisname van het gebrek door de klant aan Clever Solutions worden meegedeeld.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
7.1 De aansprakelijkheid van Clever Solutions voor schade geleden door de klant als gevolg van een toerekenbare tekortkoming zal beperkt zijn tot de vervanging van de goederen. De aansprakelijkheid van Clever Solutions in geval van fouten is in elk geval beperkt tot het totaal van de aan de klant gefactureerde bedrag (excl. BTW) of in voorkomend geval het bedrag van de offerte (excl. BTW). Deze beperking geldt niet voor lichamelijke schade. Een eventueel door Clever Solutions te betalen bedrag aan schadevergoeding kan voorts nooit meer bedragen dan het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van Clever Solutions aanspraak geeft.
7.2 Behoudens opzet of zware fout in hoofde van Clever Solutions, haar aangestelde en/of onderaannemers, is Clever Solutions in geen geval aansprakelijk voor: (i) indirecte- of gevolgschade (met inbegrip van, maar zonder beperkt te zijn tot schade aan derden, winstderving, productieverlies, genotsderving, milieuschade,…); (ii) gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door de daad van de klant of van een derde, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door een fout of nalatigheid; (iii) schade ten gevolge van de verkeerde of onaangepaste aanwending van de installatie, noch voor een onbedoelde en/of ongewenste wisselwerking ten gevolge van een gelijktijdig gebruik van de installatie met andere goederen; (iv) schade ten gevolge van het niet-naleven door de klant en/of een derde van wettelijke en/of andere verplichtingen (o.a. de gebruikershandleiding, milieuvoorschriften, aanmeldingsplicht, …); (v) schade ten gevolge van normale slijtage
Artikel 8. Betaling
8.1 Behoudens andersluidende overeenkomst gebeurt betaling binnen de acht (8) kalenderdagen na factuurdatum op de zetel van Clever Solutions, in euro op bankrekening IBAN BE97 7350 6060 2049 (BIC GEBA BE BB) en zonder het recht om korting contant toe te passen. Facturatie per project wordt niet opgesplitst over meerdere contractpartijen. De klant stemt ermee in en laat Clever Solutions toe om elektronisch te factureren (artikel 53, §2 Wetboek BTW).
8.2 Bij gebreke aan tijdige betaling door een klant niet-consument wordt het factuurbedrag van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een forfaitair schadebeding van 10% (met een minimum van 100 euro) en onverminderd het recht om meerdere schade en nadelen te bewijzen. Daarnaast wordt bij laattijdige betaling een nalatigheidsintrest aangerekend die overeenkomt met de verwijlintresten zoals voorzien in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties te rekenen vanaf de vervaldatum van de factuur.
8.3 Bij gebreke aan tijdige betaling door een klant consument wordt aan de klant een eerste kosteloze betalingsherinnering verzonden en krijgt de consument een aanvullende betalingstermijn van veertien (14) kalenderdagen. Indien de klant consument niet volledig heeft betaald tijdens deze aanvullende betalingstermijn, zal Clever Solutions een forfaitaire vergoeding in rekening kunnen brengen ten belope van 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is, 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is en 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is. In ieder geval is de klant consument een verwijlinterest verschuldigd vanaf de dag na het verstrijken van de aanvullende betalingstermijn van veertien (14) dagen. Verwijlinteresten worden aangerekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
8.4 Clever Solutions beschikt desgevallend ook over het recht om verdere leveringen en prestaties te schorsen. Heeft de klant recht op betaling van Clever Solutions, dan gelden dezelfde betalingstermijnen en sancties bij wanbetaling.
8.5 In geval van betwisting dienen de facturen te worden geprotesteerd binnen de acht (8) kalenderdagen na ontvangst ervan en dit per aangetekend schrijven.
8.6 Wanbetaling, zelfs gedeeltelijk, brengt zonder enige verdere formaliteit en onverminderd het recht op schadevergoeding de opeisbaarheid van alle niet-vervallen facturen met zich en geeft Clever Solutions het recht om een overeenkomst, zelfs één die gedeeltelijk is uitgevoerd, eenzijdig en buitengerechtelijk ontbonden te verklaren, te schorsen ofwel aanvullende garanties te eisen. In geval van faillissement worden wederzijds schulden gecompenseerd, zodat enkel het saldo verschuldigd is.
8.7 Alle goederen worden afgeleverd onder uitdrukkelijk voorbehoud van eigendomsoverdracht tot aan de volledige betaling van de prijs en eventuele aanhorigheden. De klant verbindt er zich derhalve toe het goed niet aan derden over te dragen of met zekerheden te bezwaren tot aan de volledige betaling. Niettegenstaande het eigendomsvoorbehoud, gaan alle risico’s dadelijk na de ontvangst over op de klant.
Artikel 9. Bescherming persoonsgegevens
9.1 Door de bestelling geeft de klant uitdrukkelijk toestemming aan Clever Solutions tot verwerking van zijn/haar gegevens in functie van de uitvoering van haar opdracht, hetgeen onder andere omvat het beheer van klantenbestand, het voeren van informatiecampagnes, het aanbieden en de promotie van producten, het statistisch beheer, communicatie en marketing in verband met de door Clever Solutions aangeboden prestaties en/of producten in het kader van de contractuele relatie tussen de klant en Clever Solutions. Clever Solutions kan persoonsgegevens verstrekt door de klant opnemen in een geautomatiseerd gegevensbestand. Clever Solutions kan deze gegevens uitwisselen met verbonden ondernemingen. De klant wordt hierover nader ingelicht via het privacy beleid op de website (www.earth.be). Op eerste verzoek kan de klant het privacy beleid tevens langs elektronische weg of op andere wijze andermaal kosteloos worden toegezonden.
9.2 Clever Solutions verbindt zich ertoe de privacy te respecteren bij de verwerking en aanwending van persoonsgegevens conform de bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
9.3 Mits identificatie is de klant gerechtigd om kosteloos na te vragen welke informatie Clever Solutions over hem/haar heeft opgeslagen, om zo nodig rechtzetting ervan te vragen, om te verzoeken geen commerciële informatie of promotionele aanbiedingen meer te ontvangen of om te verzoeken uit de databestanden verwijderd te worden.
Artikel 10. Verbreking en overdracht
10.1 Clever Solutions heeft het recht een einde te stellen aan de overeenkomst en om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen, zonder dat de klant aanspraak kan maken op een schadevergoeding, in volgende gevallen: i) niet naleving door de klant van zijn wettelijke of contractuele verplichtingen, ii) staking van betaling, aanvraag om uitstel van betaling of collectieve schuldenregeling, (aanvraag) gerechtelijke reorganisatie, faillissement, overlijden van de klant, vermindering van de waarborgen, protest ten laste van de klant, beslag lastens de klant, alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant.
10.2 De klant kan zijn rechten en plichten die voortvloeien uit de overeenkomst niet overdragen, tenzij met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Clever Solutions. Clever Solutions mag het contract overdragen aan een derde, mits zij erover waakt dat de klant dezelfde dienstverlening tegen dezelfde voorwaarden krijgt. In geval van overdracht wordt de klant hierover tijdig ingelicht.
Artikel 11. Intellectuele eigendomsrechten
11.1 Alle rechten van intellectuele eigendom van de producten of diensten alsmede de ontwerpen, programmatuur, documentatie en alle andere materialen die worden ontwikkeld en/of gebruikt ter voorbereiding of uitvoering van de overeenkomst, dan wel die daaruit voortvloeien, berusten uitsluitend bij Clever Solutions of diens zakenpartner. De levering van producten of diensten strekt niet tot enige overdracht van de rechten van intellectuele eigendom. De klant verkrijgt slechts een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht tot het gebruik van de producten en resultaten van de diensten voor de overeengekomen doelstellingen. De klant zal aanduidingen van Clever Solutions of haar leveranciers betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom niet verwijderen of wijzigen.
Artikel 12. Algemeen
12.1 Een volledige of gedeeltelijke nietige, vernietigbare of onuitvoerbare clausule leidt niet automatisch tot de nietigheid van de volledige clausule of de nietigheid van de integrale overeenkomst en vormt geen reden tot ontbinding. In voorkomend geval zullen partijen te goeder trouw handelen en zich inspannen om de betrokken clausule te vervangen door een wettelijke of geldige clausule die zo nauw mogelijk aansluit bij de betrokken bepaling.
12.2 De bestelbon en de huidige voorwaarden vertegenwoordigen het volledige akkoord tussen de partijen omtrent het in de bestelbon behandelde onderwerp en vervangt en vernietigt dienaangaande alle vroegere mondelinge en/of schriftelijke overeenkomsten.
12.3 Het niet aandringen op de uitvoering van enige bepaling of sanctie van deze voorwaarden, kan niet worden opgevat als afstand van recht of een beperking daarvan.
12.4 Tenzij anders voorzien, zal een kennisgeving of mededeling in het kader van deze overeenkomst per e-mail of per aangetekende brief moeten gebeuren. Alle kennisgevingen zullen rechtsgeldig gebeuren aan het adres zoals vermeld op de ondertekende bestelbon. Elke adreswijziging dient onverwijld aan de wederpartij te worden gemeld.
12.5 Elke ondertekening van de overeenkomst door een persoon die handelt in naam van een rechtspersoon of een derde verbindt zich persoonlijk en hoofdelijk met de rechtspersoon of derde tot betaling van de hoofdsom en bijhorigheden.
12.6 De overeenkomst tussen Clever Solutions en de klant is onderworpen aan het Belgisch recht.
Alle geschillen tussen partijen ontstaan naar aanleiding van de totstandkoming, uitvoering en/of interpretatie van de overeenkomst kunnen worden voorgelegd aan de rechtbanken zoals door artikel 624 van het Gerechtelijk Wetboek aangewezen. Geschillen kunnen naar keuze van de eisende partij worden gebracht voor de rechter van de woonplaats van de verwerende partij, of voor de rechter van de plaats waar de verbintenis waarover het geschil gaat, uitgevoerd wordt. De consument kan eveneens beroep doen op het ODR-platform voor onlinebeslechting van geschillen via webgate.ec.europa.eu/